Jornades: "Ciutadania global: una oportunitat per repensar l'educació"

L’Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible planteja la necessitat de construir lorem ipsum doloruna ciutadania global responsable i vinculada als objectius de desenvolupament sostenible (ODS) i, per tant, amb vocació transformadora de la realitat a tots els nivells. El paper de l’educació en la construcció d’aquesta ciutadania global no es pot limitar ni a la retòrica normativa ni a accions puntuals o aïllades, sinó que cal una educació que estigui pensada i duta a la pràctica des d’aquesta voluntat.

Una voluntat que parteix de la necessitat i l’imperatiu ètic de contribuir a un món millor, just, sostenible i igualitari, però que no sorgeix del no res. En els darrers anys, els encreuaments entre l’educació formal i no formal, a través de tallers i accions formatives o de sensibilització i relacionades amb l’educació per al desenvolupament (EpD) per una ciutadania global, l’educació per a la sostenibilitat, l’educació intercultural, l’educació antiracista, la coeducació i l’educació per a la igualtat, per la pau, etc., moltes vegades impulsats per les ONGD i que han donat lloc a bones pràctiques educatives, tant als centres educatius com en altres àmbits no formals o informals.

Actualment, a tot el món es produeix una creixent presa de consciència sobre la importància que tenen per al futur del planeta i de la humanitat la lluita contra la pobresa, la reducció de les desigualtats, el desafiament de la sostenibilitat ecològica, l’equitat de gènere i l’enfocament dels drets humans, qüestions importants en els ODS d’aquesta agenda universal, que també apel·la a les universitats. De fet, l’ODS 4. Garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat i promoure oportunitats d’aprenentatge durant tota la vida per a tothom, assenyala, en el punt 4.7, que cal: «assegurar que tot l’alumnat adquireixi els coneixements teòrics i pràctics necessaris per tal de promoure el desenvolupament sostenible, entre altres coses mitjançant l’educació per al desenvolupament sostenible i els estils de vida sostenibles, els drets humans, la igualtat de gènere, la promoció d’una cultura de pau i no violència, la ciutadania mundial i la valoració de la diversitat cultural i la contribució de la cultura al desenvolupament sostenible». 

Objectius:

  • Debatre entre totes les persones participants l’entramat del nou paradigma educatiu que cal construir, i que pot servir per revisar el present i repensar el futur de l’educació en el marc de l’Agenda 2030.
  • Conèixer els diferents punts de vista de totes les modalitats d’educació descrites i l’evolució de l’EpD fins a l’actual educació per la transformació social.
  • Compartir, conèixer i aprendre entre totes i tots sobre les bones pràctiques emmarcades en l’educació per una ciutadania global.
  • Establir sinergies i impulsar el treball en xarxa entre tots els actors per tal de contribuir des de l’àmbit educatiu a un món millor, just, sostenible i igualitari, amb aquesta visió local global.

Grups destinataris
A partir d’aquesta invitació que ens fa l’Agenda 2030, volem reforçar un espai de reflexió conjunt per compartir experiències, reptes, obstacles i bones pràctiques entre diferents actors de la societat civil, les administracions públiques, i sobretot el món educatiu, que estiguin connectats amb alguna d’aquestes fites des de la seva responsabilitat social, professional o política: personal docent i acadèmiques, educadors/res, activistes, membres d’ONGD i altres agents de la cooperació al desenvolupant, moviments socials, responsables polítics i tècnics del món de l’educació i de la cooperació, entre d’altres.

Durada, dates i lloc:

  • Durada: 18 hores 
  • Horari: de 9.30 a 14 hores i de 15.30 a 20 hores
  • Dates: 2 i 3 d’octubre de 2019
  • Lloc: sala de lectura de tesis de l’edifici Antoni Maria Alcover i Sureda (campus de la UIB)

lorem ipsum dolor 

 PROGRAMA

DIMECRES DIA 2 D'OCTUBRE 
PRIMERA SESSIÓ. Impulsar l’EpD en el marc de l’Agenda 2030


9.30 h. Inauguració de les jornades a càrrec de Laura Celià, Directora General de Cooperació.
Conferència inaugural: «La educación para el desarrollo (EpD): una pieza fundamental en la consecución de los ODS», a càrrec de Jorge Solana, representant de l’Alt Comissionat de la Agenda 2030. Presentació a càrrec d'Antoni Aguiló, vicerector de Campus, Cooperació i Universitat Saludable de la UIB.

11 h. Berenar de consum responsable.

11.30 h. Diàleg: «¿Qué sucede con la educación para una ciudadanía global en la educación superior?», a càrrec de Silvana Longueira, membre del grup de treball d’EpD del Consell de Cooperació Estatal en representació de les universitats i professora del Departament de Pedagogia i Didàctica de la Universidad de Santiago, i David Abril, professor del Departament de Filosofia i Treball Social de la UIB.ç

13 h. Taula rodona: «ODS 4. Garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat i promoure oportunitats d’aprenentatge», dinamitzada per Ruth Escribano, coordinadora de l'Oficina de Cooperació al Desenvolupament i Solidaritat, amb la participació de:

  • Josep Lluís Oliver, Degà de la Facultat d’Educació de la UIB i membre del grup de recerca Investigació i formació educativa i social (GIFES)
  • Dolors Forteza, professora del Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l'Educació i membre del grup de recerca Escola inclusiva i diversitat (GREID)
  • Jesús Salinas, director de l'Institut de Recerca i Innovació Educativa (IRIE) i investigador principal del grup Tecnologia educativa (GTE).
  • Juanjo Burgués, professor associat del Departament de Pedagogia i Didàctiques Específiques i membre del grup de recerca en Estudis d'història de l'educació.
  • Representant, Docents pel Futur.

14 h. Tancament de la sessió.

 

SEGONA SESSIÓ. Nous enfocaments en l’EpD


15.30 h. Diàleg: «La educación para la Transformación Social: una mirada hacia el futuro», a càrrec d’Esther Canarias Fernández-Cavada, INCYDE, Iniciativas de Cooperación y Desarrollo S. Coop., i Meritxell Esquirol, coordinadora del projecte Fòrum Comunicació, Educació i Ciutadania d'Enginyeria Sense Fronteres – Illes Balears (ESF-IB).

17 h. Pausa-cafè

17.30 h. Microteatre: Dones valentes de Palestina a la Franja de Gaza, de l'Agència de les Nacions Unides per als Refugiats de Palestina al Pròxim Orient (UNRWA), a càrrec de la companyia de teatre Hermanos Picohueso

18.30 h. Diàleg: «Educar en tiempos de emergencia climática: la educación para la transformación ecosocial», a càrrec de Luis GonzálezFUHEM Educación Ecosocial, i Ivan Murray, professor de Geografia de la UIB.

20 h. Tancament de la sessió.

 

DIJOUS DIA 3 D'OCTUBRE
 TERCERA SESSIÓ. Les estratègies d’EpD: avaluació i nous reptes


9.30 h. Diàleg: «Evolución de la estrategia de EpD», a càrrec de Pilar Debén, Cap del Servei d’Educació i Ciutadania Global del Departament de Cooperació Sectorial de l’AECID, Lourdes Sartorius, Departament de Cooperació Sectorial i coordinadora del sector d’empresa i desenvolupament de l’AECID i Marina Estarellas, Tècnica de Cooperació de la Direcció General de Cooperació.

11 h. Berenar de consum responsable

11.30 h. Taula rodona institucional «Punts de partida i posicionaments», amb la participació de: 

  • Tomeu Barceló – Secretari General de la Conselleria d’Educació del Govern de les Illes Balears
  • Laura Celià – Directora General de Cooperació
  • Jean François Cuennet – President de la Coordinadora d’ONGD de les Illes Balears.
  • Silvana Longueira – membre del grup de treball d’EpD del Consell de Cooperació Estatal, en representació de les universitats

13 h. Corto y cambio de rol: curtmetratges contra les agressions i la LGTBIfòbia realitzats per joves d’Eivissa amb El Xiringuito Teatre.

14 h. Tancament de la sessió

 

 QUARTA SESSIÓ. Recull de bones pràctiques


15.30 h. «Bones pràctiques: intercanvi d’experiències i propostes en educació per la ciutadania global, educació per la pau, coeducació i educació ambiental», dinamitzada per Tamara Covelo,  Tècnica de projectes i participació de la CONGDIB, amb la participació de:

  • Beatriz de Astorza – El Xiringuito Teatre
  • Representants – Societat Balear d’Educació Ambiental (SBEA)
  • Mari Gutic – Programa escolar Dos Manos, Save de Med
  • Abril Iriani – Agència de les Nacions Unides per als Refugiats de Palestina al Pròxim Orient (UNRWA)
  • Carme Loshuertos – Tècnica de l’Assemblea Cooperació Per la Pau, Illes Balears (ACPP)
  • Margalida Capellà – Responsable de la Clínica Jurídica de la UIB
  • Mauricio Tejada – Coordinador de projectes educatius de Thakhi Runa
  • Laura Izquierdo i Elvira Rios - Feminisme a l'Escola. 
  • Jaume Canals - Tècnic d'Educació de Justícia Alimentària - Veterinaris Sense Fronteres

17 h. Pausa-cafè

17.30 h. Taller: «Què m’emporto d’aquestes jornades? Aprenentatges, idees claus i pròximes passes», dinamitzat per María Jesús Barceló, facilitadora de grups.

Vídeo 5

19.30 h. Conclusions i tancament
 

 

Organització i col·laboradors:
Organitza: Oficina de Cooperació al Desenvolupament i Solidaritat (OCDS) de la UIB.
Col·laboradors: David Abril (PDI), Jean François Cuennet i Tamara Covelo (CONGDIB); Meritxell Esquirol (Enginyers Sense Fronteres) i Marina Estarellas (DG de Cooperació).
Finançament: el cicle és cofinançat per la Direcció General de Cooperació del Govern de les Illes Balears (en el marc del conveni de cooperació en matèria de cooperació al desenvolupament amb la UIB).

 

Participació i certificat:
Assistència gratuïta
Certificat d'assistència per a aquelles persones que hagin participat com a mínim en el 80 per cent de les hores de l'acció formativa.
 

Galeria fotogràfica