Jornades: "Ciutadania global: una oportunitat per repensar l'educació"
L’Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible planteja la necessitat de construir una ciutadania global responsable i vinculada als objectius de desenvolupament sostenible (ODS) i, per tant, amb vocació transformadora de la realitat a tots els nivells. El paper de l’educació en la construcció d’aquesta ciutadania global no es pot limitar ni a la retòrica normativa ni a accions puntuals o aïllades, sinó que cal una educació que estigui pensada i duta a la pràctica des d’aquesta voluntat.
Una voluntat que parteix de la necessitat i l’imperatiu ètic de contribuir a un món millor, just, sostenible i igualitari, però que no sorgeix del no res. En els darrers anys, els encreuaments entre l’educació formal i no formal, a través de tallers i accions formatives o de sensibilització i relacionades amb l’educació per al desenvolupament (EpD) per una ciutadania global, l’educació per a la sostenibilitat, l’educació intercultural, l’educació antiracista, la coeducació i l’educació per a la igualtat, per la pau, etc., moltes vegades impulsats per les ONGD i que han donat lloc a bones pràctiques educatives, tant als centres educatius com en altres àmbits no formals o informals.
Actualment, a tot el món es produeix una creixent presa de consciència sobre la importància que tenen per al futur del planeta i de la humanitat la lluita contra la pobresa, la reducció de les desigualtats, el desafiament de la sostenibilitat ecològica, l’equitat de gènere i l’enfocament dels drets humans, qüestions importants en els ODS d’aquesta agenda universal, que també apel·la a les universitats. De fet, l’ODS 4. Garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat i promoure oportunitats d’aprenentatge durant tota la vida per a tothom, assenyala, en el punt 4.7, que cal: «assegurar que tot l’alumnat adquireixi els coneixements teòrics i pràctics necessaris per tal de promoure el desenvolupament sostenible, entre altres coses mitjançant l’educació per al desenvolupament sostenible i els estils de vida sostenibles, els drets humans, la igualtat de gènere, la promoció d’una cultura de pau i no violència, la ciutadania mundial i la valoració de la diversitat cultural i la contribució de la cultura al desenvolupament sostenible».
Objectius:
- Debatre entre totes les persones participants l’entramat del nou paradigma educatiu que cal construir, i que pot servir per revisar el present i repensar el futur de l’educació en el marc de l’Agenda 2030.
- Conèixer els diferents punts de vista de totes les modalitats d’educació descrites i l’evolució de l’EpD fins a l’actual educació per la transformació social.
- Compartir, conèixer i aprendre entre totes i tots sobre les bones pràctiques emmarcades en l’educació per una ciutadania global.
- Establir sinergies i impulsar el treball en xarxa entre tots els actors per tal de contribuir des de l’àmbit educatiu a un món millor, just, sostenible i igualitari, amb aquesta visió local global.
Grups destinataris
A partir d’aquesta invitació que ens fa l’Agenda 2030, volem reforçar un espai de reflexió conjunt per compartir experiències, reptes, obstacles i bones pràctiques entre diferents actors de la societat civil, les administracions públiques, i sobretot el món educatiu, que estiguin connectats amb alguna d’aquestes fites des de la seva responsabilitat social, professional o política: personal docent i acadèmiques, educadors/res, activistes, membres d’ONGD i altres agents de la cooperació al desenvolupant, moviments socials, responsables polítics i tècnics del món de l’educació i de la cooperació, entre d’altres.
Durada, dates i lloc:
- Durada: 18 hores
- Horari: de 9.30 a 14 hores i de 15.30 a 20 hores
- Dates: 2 i 3 d’octubre de 2019
- Lloc: sala de lectura de tesis de l’edifici Antoni Maria Alcover i Sureda (campus de la UIB)
PRIMERA SESSIÓ. Impulsar l’EpD en el marc de l’Agenda 2030 |
11 h. Berenar de consum responsable. 11.30 h. Diàleg: «¿Qué sucede con la educación para una ciudadanía global en la educación superior?», a càrrec de Silvana Longueira, membre del grup de treball d’EpD del Consell de Cooperació Estatal en representació de les universitats i professora del Departament de Pedagogia i Didàctica de la Universidad de Santiago, i David Abril, professor del Departament de Filosofia i Treball Social de la UIB.ç 13 h. Taula rodona: «ODS 4. Garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat i promoure oportunitats d’aprenentatge», dinamitzada per Ruth Escribano, coordinadora de l'Oficina de Cooperació al Desenvolupament i Solidaritat, amb la participació de:
|
SEGONA SESSIÓ. Nous enfocaments en l’EpD |
17 h. Pausa-cafè 17.30 h. Microteatre: Dones valentes de Palestina a la Franja de Gaza, de l'Agència de les Nacions Unides per als Refugiats de Palestina al Pròxim Orient (UNRWA), a càrrec de la companyia de teatre Hermanos Picohueso. 18.30 h. Diàleg: «Educar en tiempos de emergencia climática: la educación para la transformación ecosocial», a càrrec de Luis González, FUHEM Educación Ecosocial, i Ivan Murray, professor de Geografia de la UIB. 20 h. Tancament de la sessió. |
TERCERA SESSIÓ. Les estratègies d’EpD: avaluació i nous reptes |
11 h. Berenar de consum responsable 11.30 h. Taula rodona institucional «Punts de partida i posicionaments», amb la participació de:
13 h. Corto y cambio de rol: curtmetratges contra les agressions i la LGTBIfòbia realitzats per joves d’Eivissa amb El Xiringuito Teatre. 14 h. Tancament de la sessió |
QUARTA SESSIÓ. Recull de bones pràctiques |
17 h. Pausa-cafè 17.30 h. Taller: «Què m’emporto d’aquestes jornades? Aprenentatges, idees claus i pròximes passes», dinamitzat per María Jesús Barceló, facilitadora de grups. Vídeo 5 |
Certificat d'assistència per a aquelles persones que hagin participat com a mínim en el 80 per cent de les hores de l'acció formativa.