«Aprenentatge servei (ApS) i voluntariat: dues vies per al desenvolupament del compromís social en el marc dels ODS »
L’Oficina de Cooperació al Desenvolupament i Solidaritat us presentam aquesta formació, que hem organitzat conjuntament amb el programa ApSUIB, amb l’objectiu de donar a conèixer la metodologia d’aprenentatge servei i fer visible les relacions que manté amb el voluntariat, emmarcat en l’estratègia dels Objectius de desenvolupament sostenible.
L'aprenentatge servei (ApS) és una proposta educativa que ja té una llarga trajectòria internacional, però que és relativament recent a l’àmbit universitari nacional. Segons Josep M. Puig Rovira, és una proposta educativa que combina processos d'aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte ben articulat, en el qual els participants es formen treballant en necessitats reals de l'entorn amb l'objectiu de millorar-lo.
Aquesta proposta uneix l’aprenentatge curricular de l’alumne amb el servei a la comunitat basat en necessitats reals. Consisteix a oferir un servei a la comunitat i a la societat que ho necessiti i obtenir-ne un aprenentatge relacionat amb els estudis de cada alumne. Tot això dota l’estudiant de compromís cívic, pensament crític i valors de transformació social.
Objectius
- Conèixer els conceptes bàsics de l’ApS, la fonamentació i el valor pedagògic.
- Identificar possibilitats de projectes d’ApS entre les experiències educatives o de voluntariat viscudes, conegudes o impulsades pels participants.
- Valorar la utilitat de l’ApS com a metodologia per unir aprenentatge de qualitat i compromís social.
- Identificar les diferències i els punts de trobada entre l'ApS i el voluntariat.
- Valorar l'oportunitat de l’ApS en el territori i estimular-ne la pràctica el context universitari.
- Introducció al disseny de projectes d’ApS: el rol de l'estudiant, del professor i de les entitats contrapart.
Destinataris:
Alumnat, PAS i PDI de la UIB, membres d'entitats del tercer sector i públic en general interessat en la metodologia de l'aprenentatge servei i el voluntariat.
Continguts
El curs es desenvolupa en tres sessions de quatre hores. L'estructura seria la següent:
- 1a sessió: Fonamentació de l’ApS universitari
- 2a sessió: Bases del disseny de projectes d’ApS universitari
- 3a sessió: Avaluació del disseny de projectes ApS i propostes de millora
Equip docent
- Dra. Berta Paz Lourido: professora titular d'universitat de l'àrea de Fisioteràpia del Departament d'Infermeria i Fisioteràpia. Responsable del projecte ApSUIB. Vicepresidenta de l'Associació d'aprenentatge servei universitari i subdirectora de l'Observatori europeu d'aprenentatge servei a l'educació superior. Coordinadora del centre promotor ApS Illes Balears.
- Dr. Josep Pol Fuster: coordinador tècnic del projecte ApSUIB.
- Marta Alonso: coordinadora de l'Observatori Europeu d'Aprenentatge-Servei a l'Educació Superior
Inscripcions
Certificat de participació per a les persones que hagin assistit, com a mínim, al 80 per cent de les hores de l'acció formativa.
Curs de franc, en el marc de la col·laboració entre la Direcció General de Participació, Transparència i Voluntariat i la UIB en l'àmbit de la dinamització del voluntariat universitari.