Projecte de prevenció, capacitació i promoció de la salut en l'àmbit escolar sobre hàbits tòxics i alimentaris a la ciutat de Guaranda

Responsable: Antoni Aguiló Pons, professor del Departament d’Infermeria i Fisioteràpia.

Equip: Carlos Moreno, Miquel Bennàsar i Elisa Bosch, del Departament d’Infermeria i Fisioteràpia, i Joscelito Solano, Cecilia Vilacencio, Mariela Gaibor, Carlos Ocampo, Erica Vizcaína, Patricia Guerra, Jaime García, Lorena Ballesteros i Marco Dávila, de la Universtat Estatal de Bolívar.

Contrapart: Universitat Estatal de Bolívar

Ubicació: Guaranda, Equador

Objectius:

Per a aquesta segona fase es proposà una estratègia de promoció de la salut i enfortiment de capacitats enfocada a l'àmbit escolar mitjançant la capacitació de líders i l'apoderament dels nins i nines a través d'una campanya d'educació sanitària que promogui un ambient escolar favorable als canvis proposats. El projecte es marcà els objectius específics següents:

  • Capacitar els professors/es i mestres i equips directius dels col·legis.
  • Capacitar líders escolars.
  • Disminuir el consum d'alcohol i substàncies tòxiques, així com el patró de consum.
  • Incrementar l'alimentació saludable i millorar els hàbits alimentaris dins el context de la idiosincràsia alimentària.
  • Avaluar l'impacte de la intervenció.

Quantitat assignada: 16.950,00 euros en el marc del conveni amb el Govern de les Illes Balears

Activitats i resultats aconseguits:

En aquesta segona fase del projecte, es realitzaren les següents activitats:

  • Elaboració de material didàctic de capacitació per a implementar l’educació sobre hàbits tòxics i sobre educació sobre alimentació saludable en l’alumnat.
  • Elaboració del qüestionari inicial sobre hàbits tòxics i un altre sobre coneixements basics en alimentació saludable.
  • Preparació de qüestionari final de satisfacció i de coneixements i actituds i anàlisi de resultats obtinguts.
  • Celebració de talleres de capacitació per a professorat de les tres escoles
  • Participació en las “Casas abiertas” (carpes informatives en pati de les escoles).
  • Visita i lliurament dels equips informàtics a cada escola
  • Entrevista amb els diferents equips de enquestadors i anàlisis i depuració de la base de dades
  • Elaboració de les primeres conclusions qualitatives amb els responsables del projecte en la UEB.

Un dels resultats de més èxit ha estat l’anàlisi de les dades obtingudes a partir de l’aplicació de qüestionaris a la població objecte de l’estudi, la seva difusió en la comunitat universitària i la formació dirigida a més de 80 mestres.

Cartell 

Arxiu fotogràfic