Accions de desenvolupament comunitari per a la societat de la informació i el coneixement en la comunitat aimara de l'altiplà bolivià

Responsable: Jesús Salinas Ibáñez, professor del Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l’Educació.

Equip: Adolfina Pérez, Santos Urbina, Francesca Negre i Bàrbara de Benito, de la UIB; i Ricardo Cenker, Marcelina Condori i Francisco Flores, de la UAC.

Contrapart: Unidad Académica Campesina de Batallas (Universitat Catòlica Boliviana).

Ubicació: La Paz, Bolívia.

Objectius:

Disseny, organització i posada en marxa de serveis educatius per a comunitats rurals de l’ètnia aimara, per contribuir a integrar esforços de diferents institucions, conscients que l’accés a una educació de qualitat a tots els nivells i a la formació superior constitueix una de les vies de desenvolupament d’aquestes comunitats. Els objectius específics que es plantejaren són els següents:

  • Oferir a grups minoritaris i comunitats aïllades i/o en situació de pobresa oportunitats de comunicació i integració socioeconòmica i de formació.
  • Explorar fórmules innovadores per a l’accés comunitari a les TIC que permetin optimitzar la convergència de tecnologia i serveis de formació i desenvolupament local i regional, d’acord amb les característiques culturals pròpies de cada comunitat.
  • Possibilitar més oportunitats als ciutadans a través d’un sistema modern i adequat d’educació a distància i integrat a la xarxa.

Quantitat assignada: 16.000,00 euros en el marc del conveni amb el Govern de les Illes Balears

Activitats i resultats aconseguits:

En el marc del present projecte es varen dur a terme les activitats següents:

  • Realització de diferents cursos i tallers per a la capacitació en TIC dels dinamitzadors i per a la capacitació d’estudiants, docents i tècnics de la UAC-Batallas.
  • Anàlisi de les possibilitats dels diferents centres formatius de les unitats acadèmiques camperoles de la zona per a l’aplicació de nous projectes i iniciatives econòmiques derivats de la implantació de les TIC.
  • Creació d’un espai web que servís de plataforma de gestió de continguts, amb documentació compartida del projecte, eines i recursos, així com espais de comunicació per als grups de treball amb fòrums i missatgeria interna.
  • Estada formativa de dos membres de la contrapart a la UIB.

El projecte contribueix als esforços de distintes institucions locals per oferir l’accés a una educació de qualitat a les comunitats rurals d’ètnia aimara, així com l’aplicació d’iniciatives per al desenvolupament local. L’impacte del projecte a la zona ha suscitat interès en altres unitats acadèmiques camperoles de la zona que inicialment no hi participaven.  

Arxiu fotogràfic