Generant espais a l'escola per a la trobada intercultural.

Responsable: Mª Isabel Pomar, professora del Departament Didàctica Aplicada i Psicologia de l’Educació.

Equip: Maira Romero alumna de la UIB.

Contrapart: Centro de Investigación y Desarrollo de la Educación (CIDE).

Ubicació: Lima i Junín (Perú) i Palma de Mallorca (Espanya).

Entitat col·laboradora: - .

Objectius: Desenvolupar la competència intercultural a partir del coneixement i la valoració d’altres realitats que permeti la convivència basada en el respecte, l’intercanvi i el reconeixement de la diferència com a element enriquidor per a l’ésser humà.

El projecte es marcà els objectius específics següents:

  • Promoure la reflexió i la valoració de las semblances i diferències existents entre els infants de la comunitat ashàninka, els infants del col·legi Encinas de Lima i els infants del col·legi Es Pont de Palma, a partir d’un coneixement profund de la vida, de les valoracions i de l’univers dels seus sabers.
  • Aconseguir nivells òptims de coneixement de l’altre fent ús de les capacitats de comunicació, diàleg democràtic i l’expressió d’emocions, així com de les actituds implicades en aquest procés.
  • A partir de l’intercanvi de coneixements i experiències, desenvolupar habilitats docents del professorat de les tres escoles participants en relació a la promoció de la convivència intercultural, en la conducció de projectes d’investigació i en la cura ambiental.
  • Desenvolupar consciència ambiental i promoure estratègies de gestió de residus en l’alumnat i el professorat de les tres escoles.

Quantitat assignada: 9.500 euros, en el marc del conveni entre Govern de les Illes Balears i la UIB en matèria de cooperació al desenvolupament.

Activitats i resultats aconseguits:

Els alumnes de les 3 escoles implicades de Lima, Impitato-Cascada i Palma realitzaren diferents activitats de coneixement mutu entre ells. Els alumnes de 5 anys i de primer, segon i tercer de primària de les diferents escoles varen anar coneixent progressivament als altres a partir de les preguntes que formulaven als altres, alhora que decidien com volien donar-se a conèixer ells mateixos als altres.

La recerca-acció duta a terme dins l’aula durant tot el procés per part del professorat dels tres col·legis i de l’alumnat participant, es complementà amb l’assessorament per part de l’equip de la UIB i amb la visita de la directora i professora d’uns dels centres peruans. Amb aquesta acció l’alumnat participant ha creat un coneixement de l’altra mitjançant la comunicació, el diàleg democràtic i l’expressió d’emocions.