COVID-19 i pedagogia hospitalària: solucions inclusives i tecnològiques en temps de confinament

Responsable: Sebastià Verger Gelabert
Departament: Pedagogia Aplicada i Psicologia de l’Educació
Entitats col·laboradores: Associació INéDITHOS / Asociación Aprendo Contigo (Perú) / Aulas Hospitalarias San Sebastián (Ministerio Educación de Chile)
Equip: Sebastià Verger, Francisca Negre, Bárbara de Benito, M. Rosa Rosselló, Joan Jordi Muntaner, Berta Paz, Adolfina Pérez, Ana Cañas, Antònia Darder, Cristina Manresa, Francisco José Perales, Sofía Villatoro, Bartomeu Mut, Joan Figuerola i Elena Cuartero.
Durada: 11 mesos (de l’1 de setembre de 2020 al 30 de juliol de 2021).

Objectius general: potenciar respostes en el context educatiu i sanitari fonamentades en la metodologia d’aprenentatge i servei, dirigides a minimitzar els efectes que té la COVID-19 en infants i joves amb alguna malaltia, a partir de la implementació de projectes d’innovació, investigació i de transferència de coneixements en l’àmbit universitari.

Objectius específics:

  • Analitzar l’impacte de la COVID-19 i del confinament en el procés d’escolarització i de gestió de la salut en infants i joves en situació de malaltia i, per altra part, en el personal educatiu i sanitari. Concretament, s’analitzarà la situació dels col·lectius següents: malalties pocs freqüents (Mallorca), malalties oncològiques (Lima) i salut mental (Xile).
  • Dissenyar, a partir de la metodologia d’aprenentatge i servei, solucions inclusives i tecnològiques, adreçades als infants i joves en situació de malaltia, a les seves famílies i al personal educatiu i sanitari.
  • Identificar els elements que formen part de la solució i comprendre’n les interaccions.
  • Fomentar la participació de la comunitat universitària i d’altres agents involucrats (infants i joves, famílies, personal educatiu i sanitari, associacions i altres agents de cooperació d’àmbit local i internacional) en projectes d’innovació, d’investigació, de transferència de coneixements i de millora de la qualitat docent, basats en la metodologia aprenentatge per servei (ApS).
  • Oferir, als estudiants de la UIB, un itinerari formatiu interdisciplinari en pedagogia hospitalària que fomenti la participació en projectes de cooperació per al desenvolupament sobre salut i benestar (ODS 3) i educació de qualitat (ODS 4) en el marc del compromís social universitari i dels ODS 10 i 17 de l’Agenda 2030, dirigits a oferir solucions a problemes derivats de situacions de confinament que tinguin infants i joves en situació de malaltia.
  • Facilitar la transferència i difusió dels resultats, potenciant la col·laboració d’agents externs a la UIB, tant locals, nacionals com estrangers, reforçant i sumant aliances per assolir objectius (ODS 17) que afavoreixin la promoció de la solidaritat, la cooperació i el desenvolupament humà sostenible, oferint propostes acadèmiques innovadores i de qualitat basades en l’aprenentatge i servei.

ODS:
ODS 3. Salut i benestar
ODS 4. Educació de qualitat
ODS 10. Reducció de les desigualtats
ODS 17. Aliances per assolir els objectius

Quantitat assignada: 11.640€ provinents del conveni entre el Govern de les Illes Balears i la UIB en matèria de cooperació al desenvolupament.