Conferència oberta: «El potencial de l'educació per a la transformació social per afrontar les crisis ecosocials»
A càrrec de Gema Celorio Díaz, de l’equip d’educació d’HEGOA
Dia: el dimecres 9 d’octubre
Hora: de les 19 a les 20.30 hores
Lloc: Ca n’Oleo (carrer de l'Almudaina, 4, Palma)
Afrontar les múltiples crisis que posen en risc les nostres vides i que han produït una crisi ecològica sense precedents no és possible sense un profund canvi cultural. Amb l'interès d'avançar en aquesta direcció, l'educació per a la transformació social (EpTS) planteja una estratègia de mobilització de diferents agents socials i educatius.
Per tot això, la conferència a càrrec de Gema Celorio aborda aquest enfocament com una proposta imprescindible per lluitar per l'esperança i construir col·lectivament maneres de viure sostenibles. La ponent, experta en la matèria, ens traslladarà la rellevància de la proposta de l'EpTS, una estratègia independent per avançar cap al canvi cultural necessari que ens permeti construir models de vida sostenible.
En el context educatiu actual és tot un repte poder abordar la transversalització de l'educació emancipadora, tant al sistema d'educació primària i secundària com als estudis universitaris.
HEGOA és l’Institut d'Estudis sobre Desenvolupament i Cooperació Internacional de la UPV/EHU. Hegoa es crea com a associació el 1987, el 1999 és reconeguda com a institut adscrit a la UPV/EHU i, finalment, des de 2011 és institut mixt. Des de la identitat com a institut universitari i associació civil, el seu àmbit de treball és la promoció del desenvolupament humà i la cooperació internacional. Aporta recerca i anàlisi, recursos d'informació i documentació, docència de postgrau, programes educatius, assessoria tècnica a entitats i institucions públiques i programes i projectes de cooperació.
Ponent
Gema Celorio Díaz és llicenciada en Geografia i Història (Universitat de Cantàbria), va realitzar el programa de Doctorat en Psicodidàctica (Universitat del País Basc). Des de 1989 fins a l'actualitat forma part de l'equip d'Educació d’Hegoa, Institut d'Estudis sobre Desenvolupament i Cooperació Internacional (UPV/EHU).
Com a part de la seva activitat professional ha desenvolupat recerques i ha elaborat estudis relacionats amb l'educació per a la transformació social. Ha dut a terme tasques d'assessoria a diverses institucions sobre plans directors i programes de caràcter pedagògic. Des de 2014 col·labora amb Justícia Alimentària en la Xarxa Alimentació.
Participa com a docent en diversos màsters: Màster Universitari en Desenvolupament i Cooperació Internacional (UPV/EHU) i Màster Propi en Cooperació internacional i Educació Emancipadora (UPV/EHU).
Amb l'equip d'Educació ha organitzat els cinc congressos d'Educació per al Desenvolupament (1990, 1996, 2006, 2014 i 2021) que s'han celebrat a l'Estat fins ara. És autora i coautora de diferents articles i publicacions sobre educació, entre els quals hi ha els següents:
Davant el context de crisi civilizatoria hi ha espai per a una universitat pública, crítica i compromesa? (2024). Col·lecció Perifèries. Universitat de Granada.
«Una educació emancipadora. La proposta d’Hegoa» (2020), a Rafael Díaz-Salazar, Ciutadania Global. Una visió plural i transformadora de la societat i de l'escola. SM.
«Sistemes alimentaris: efectes sobre la nostra salut i la del planeta. Treball per projectes des de la sobirania alimentària. Exemplificació curricular per a 3r d'ESO» (2019).
Educació crítica i transformadora. Marc pedagògic per integrar la sobirania alimentària amb enfocament de gènere en els centres de secundària (2017).