Cercles reflexius: "Acompanyament a la infància en clau feminista"

Dates: 2, 9, 16, 23 i 30 de novembre de 2022
Horari: de 16.30 a 19.30 hores
Durada (hores): 16 hores
Lloc: Aula A07 de l'Edifici Mateu Orfila i Rotger
 
Es tracta d’un curs on treballarem l’acompanyament a la infància des d’una perspectiva crítica i feminista.
L’objectiu general del curs és generar espais de reflexió i creació conjunta de coneixement per a la transformació social. Ho farem treballant les

.jpgqüestions següents:

 
  • Objectius de desenvolupament sostenible i educació per a la transformació social
  • Imatge d’infància respectuosa
  • Perspectiva feminista en el marc educatiu
  • Infància i participació: perspectives no adultocentristes 
  • Pedagogies crítiques: aliances amb la perspectiva feminista
Es basarà en espais de diàleg moderats, que
 sorgiran a partir de dinàmiques provocadores. La metodologia es basa en el treball cooperatiu i la construcció col·lectiva del coneixement, potenciant l'aprenentatge significatiu i els canvis de mirada profunda a partir de la reflexió i el pensament crític.

A més, tot se sustenta en un enfocament feminista que orienta el procés d'aprenentatge. Portant les emocions i les vulnerabilitats, construint un espai basat en les cures i cercant la transformació col·lectiva. Es fomentarà el desenvolupament d’una mirada crítica cap a la societat i cap a les pròpies creences.
 
Programa

2 de novembre de 2022, de 16.30 a 19.30 hores 
Presentació (3 hores)
Presentació de l’activitat i de les formadores. Context del curs: ODS i EpTS. Propostes per generar cercle de diàleg i coneixença entre les persones participants. 
 
9 de novembre de 2022, de 16.30 a 19.30 hores
Sessió: Imatge d’infància i perspectiva feminista (3 hores)
Cercle de pensament per a la construcció crítica d’una cultura i imatge d’infància digna, respectuosa amb els drets de la infància. Bases de la perspectiva feminista: sistema sexe-gènere i socialització diferenciada. Anàlisi de la realitat social: violències masclistes i sistema patriarcal.
 
16 de novembre de 2022, de 16 a 20 hores
Conferència amb expertes: Infància i participació: perspectives no adultocentristes (4 hores)
Conferència sobre el dret a la participació de la infància i l’adolescència en els seus entorns. Conceptualització de les diferents dimensions, formes i nivells de participació dels infants i adolescents. Mecanismes de millora de la participació infantil i adolescent. Bases teòriques i eines per a la reflexió i la revisió del/de la professional de l’educació en el sistema adultocentrista. Cercle de pensament sobre les temàtiques treballades.
 
23 de novembre de 2022, de 16.30 a 19.30 hores
Sessió: Pedagogies crítiques: aliances amb la perspectiva feminista (3 hores)
Cercle de pensament sobre la perspectiva crítica com a eina per reeducar la pròpia mirada. Relació entre les pedagogies crítiques i la pedagogia feminista. Models d’acompanyament a la infància en clau feminista.
 
30 de novembre de 2022, de 16.30 a 19.30 hores
Sessió: Tancament (3 hores)
Tancament dinàmic del curs. Valoració de l’activitat. Conclusions del cercle de pensament i compromisos per acompanyar la infància en clau de gènere.
 
A qui va dirigit?
 
Alumnat, PAS, PDI i al públic general. 
Mínim de 15 places i màxim de 20. Hi tindrà preferència la comunitat universitària en actiu i es reservaran places per a exalumnes i altres persones interessades, seguint estrictament l’ordre d'inscripció. En cas que no arribi al nombre mínim de places, l’activitat es cancel·larà i es valorarà que es dugui a terme en dates alternatives.
 
 
Persona responsable
 
  • Carme Rosselló Rosselló. Graduada en Educació Infantil (UIB). Màster d'Arts Visuals i Educació (UB). Doctoranda en Estudis de Gènere a Educació. Situació laboral: sòcia i treballadora de Fem Infància. Professora a la UIB al Grau d'Educació Infantil.
Persones convidades
 
  • Carmen Tovar Ferragut. Titulada en Psicologia (UB). Màster d'Estudis de Gènere (US). Bagatge formatiu complementari en facilitació de grups. Situació laboral: sòcia i treballadora de Fem Infància.
     
  • Georgina V. Dezcallar QuadrenyCofundadora de Circula Cultura. Educadora social amb experiència en participació infantil i juvenil, en l'acció socioeducativa en els espais públics, des de la promoció de l'animació sociocultural i el desenvolupament comunitari.

  • M. Victoria Laguia León. Cofundadora de Circula Cultura. Educadora social amb experiència en participació juvenil i associacionisme local. Formació complementària en facilitació de grups, feminisme i participació infantil.
Entitats col·laboradores

  • Fem Infància neix de la urgència d’incloure una mirada crítica als models educatius que tenen un impacte en la socialització diferenciada de nines i nins. La finalitat global del projecte és formar part dels processos de canvi a l'escola per repensar els projectes educatius i la mirada pedagògica des d'una perspectiva feminista.
  • Circula Cultura: Equip d’educadores socials que dissenyen, desenvolupen i avaluen projectes socioeducatius i comunitaris a mida de les persones i els barris.
Incripcions
 
Places limitades. Per participar us hi heu d'apuntar el línia.
 
Inscripcions tancades
 
Certificat d'aprofitament
 
Per obtenir el certificat d’aprofitament, s’ha d’haver participat, com a mínim, al 80 per cent de la durada total de l’acció i superar l’avaluació establerta.

Es preveu la possibilitat d’optar a un certificat d’aprofitament per a les persones que al final del curs facin un treball reflexiu en relació amb allò que els ha aportat la participació al curs. Es podrà triar el format: fanzín, escrit, vídeo, àudio… i la persona hi pot incloure qüestions com: amb què es queda del curs, com ha evolucionat com a acompanyant des que va començar fins que ha acabat, amb què es compromet a partir d’ara, etc. Aquesta reflexió serà revisada per Fem Infància.
 
#CerclesReflexiusFemInfància
 
 
 
 
 .jpg.jpg