Seminari: "Càtedra Paulo Freire (nòmada) 2022 / Educació per a la transformació social: Reptes i Aliances"
Lloc: Ca n’Oleo
Dates: 16, 17 i 18 de novembre
Horari:
• Dimecres 16 de novembre, de 9.30 a 14.30 hores
• Dijous 17 de novembre, de 9.30 a 14.30 hores + activitat col·lectiva a la tarda de 16 a 18.30 hores
• Divendres 18 de novembre, de 9.30 a 14.30 hores + activitat de cloenda de 16 a 18.30 hores.
Durada: 25 hores
Per primera vegada, la Càtedra Paulo Freire se celebra en el seu format nòmada, coorganitzada en aquest cas per l’Institut Paulo Freire (IPF) i la Universitat de les Illes Balears, amb el suport de l’OCDS.Així com l’obra de Paulo Freire va ser inspiradora dels moviments alterglobalitzadors que varen plantejar ja fa més de dues dècades la necessitat d’un enfocament global-local en l’anàlisi i les pràctiques socials, en aquesta ocasió es focalitzaran els debats de la Càtedra a recuperar el sentit de l’educació com a pràctica política, i en la recerca de la dimensió educativa dels processos socials transformadors. La pregunta de partida de la trobada és: què i com podem aprendre de totes aquelles pràctiques socials i educatives de resistència, que persisteixen en la feina col·lectiva i en les cures, en un context de crisi permanent? Com incorporar-los a l’educació per a la transformació social (EpTS)?
L’activitat es desenvoluparà en format de seminari.
Objectius
- Introduir i aprofundir en els nous contextos i les pràctiques que impliquen l’EpTS i l’educació permanent.
- Facilitar de la mà de l’EpTS el debat i intercanvi d’experiències en el camp de l’educació permanent, el desenvolupament comunitari i en els àmbits fronterers i que ens assenyalen perspectives específiques del quefer quotidià educatiu.
- Sistematitzar i elaborar diagrames de treball educatiu i comunitari novador a les iniciatives educatives.
- Incorporar aquestes aportacions i eixos de treball a les pràctiques d’aprenentatge donant resposta als reptes que ens planteja l’educació i la dinàmica comunitària i fer possible una dimensió humana crítica, participativa, justa… mitjançant el fet de poder educar i educar-nos.
- Establir xarxes de cooperació i mediació entre les diferents iniciatives formatives i territorials.
Metodologia
La metodologia serà d’aproximació als contextos i de verificació en les actuacions dels plantejaments i hipòtesis de partida. Grups de discussió i socioanàlisi; coinvestigativa i cocreactiva.
El seminari es desenvoluparà durant tres dies consecutius, de forma presencial, amb la participació i acompanyament d’un ponent extern (Peter Mayo, professor de la Universitat de Malta i responsable de la Càtedra UNESCO d’Educació Global de Persones Adultes) i de l’equip coordinador de l’acció a la UIB (Mercè Morey, David Abril, Jordi Vallespir, Joan Carles Rincón, Miquel F. Oliver i Liberto Macías).
El seminari està adreçat al conjunt de la comunitat universitària, però molt especialment al PDI i als estudiants interessants en l’EpTS i les potencialitats de l’educació popular, així com a docents d’educació permanent, activistes i personal d’ONGD que treballen en l’àmbit de l’EpTS.
També està previst, com en les anteriors edicions de la Càtedra, l’edició d’un llibre col·lectiu que reculli tant les ponències del seminari com les aportacions de diferents persones participants en qualitat d’autores, dins la col·lecció «Sendas y travesías del aprendizaje. Mínima 17».
Programa
Dimecres, 16 de novembre
9.30 h. Inauguració Seminari a càrrec de Ruth Escribano (OCDS), Antoni Baos (Govern de les Illes Balears), Pep J. Quetglas (Ajuntament Palma), Miquel F. Oliver (degà Facultat d'Educació) i Jordi Vallespir (Institut Paulo Freire).
10.30 h. Ponència: Gramsci, la qüestió del Sud i la Mediterrània. Peter Mayo (Universitat de Malta). El professor Mayo, responsable de la Càtedra de la UNESCO d’Educació Global de Persones Adultes, abordarà alguns dels reptes de l’educació en l’actual context a partir dels treballs d’un altre illenc -en aquest cas de Sardenya- i referent dels moviments emancipadors com és Antonio Gramsci: desigualtats Nord/Sud, moviments migratoris, i sentit de l’educació, en un context compartit i complex com la Mediterrània. Aquests són alguns dels ingredients d’aquesta ponència que vol servir com a catalitzador del debat de les següents jornades.
11.30 h. Debat dinamitzat a partir de preguntes generadores
12.30 h. Descans
13.00 h. Debat dinamitzat
14.30 h. Fi de la sessió
Dijous, 17 de novembre
9.30 h. Obertura càrrec dels participants, reprenent el fil del dia anterior. Coordina: Mercè Morey, UIB.
10:30 h. Ponència: Educar per a la transformació social des d’un territori de frontera. Explorant el sentit educatiu de les pràctiques socials transformadores. David Abril (UIB i IPF). Amb aquesta ponència es pretén aterrar els conceptes tractats a la sessió anterior en el context de les Illes Balears, que des de les Epistemologies del Sud es pot considerar un “territori de frontera”, entre el Sud i el Nord. Un territori, com altres illes de la Mediterrània, on la globalització, la turistització, la precarietat o el ràpid creixement demogràfic entre altres qüestions impliquen impactes que fan més difícil que a altres indrets abordar el fet educatiu. Comprendre aquests impactes i els reptes associats són la primera passa per tal de construir una agenda col·lectiva per a una educació per a la transformació social.
17:00 h. Drets, ciutadania i empoderament de les dones. Visita al Centre d’Educació de Persones Adultes de Son Canals (Palma) i trobada-col·loqui amb el grup de dones intercultural i intergeneracional que participa en el centre. Responsable: Magdalena Valle, directora del centre.
Divendres, 18 de novembre
9.30 h. Obertura a càrrec dels participants, reprenent el fil del dia anterior. Coordina: Joan Carles Rincón, UIB.
10:00 h. Debat dinamitzat
12.30 h. Visita al Departament de Dinàmica Educativa Ajuntament de Palma. Responsable: Pep J. Quetglas
14:30 h. Fi de la primera part de la sessió
16.30 h. Desvetllant el potencial educatiu de l’activisme migrant i antiracista. Participen: Malika Kathir (artista visual), Mauricio Tejada (Thaki Runa), Justin Kashara (Kal Melanina), Ana Mascaró (mediadora intercultural) i Fatoumata Ouatara (CNAAE Mallorca).
18.30 h. Conclusions i cloenda del Seminari
Persones responsables
- David Abril Hervás. Professor de Sociologia. Secretari del Departament de Filosofia i Treball Social.
- Mercè Morey López. Professora de la Facultat d’Educació.
Persones convidades
- Peter Mayo. Professor de la Universitat de Malta. Responsable de la Càtedra UNESCO d’Educació Global de Persones Adultes.
- Miquel Oliver. Degà de la Facultat d’Educació.
- Jordi Vallespir. Docent jubilat de la UIB i membre de l’IPF.
Entitat col·laboradora
L’Institut Paulo Freire és un dispositiu d’articulació d’organitzacions, entitats i persones vinculades a la intervenció sociopolítica i cultural en el camp de l’educació i formació de persones adultes, i també als moviments i lluites contra l’exclusió existents a l’Estat espanyol. I en convergència amb aquest bloc, d’algunes institucions, diputacions, universitats… que comparteixen procediments i posicionaments afins als del llegat de Paulo Freire per una educació transformadora.
A qui s’adreça?
Alumnat, PDI, públic general i altres (docents d’educació permanent, activistes i personal d’ONGD que treballen en l’àmbit de l’EpTS).
Nombre de places
Inscripció
Places limitades. Per participar-hi, us hi heu d'apuntar en línia.
Inscripcions tancades
Amb la col·laboració de
Institut Paulo Freire
Finançada a càrrec del conveni signat amb la Conselleria d’Afers Socials i Esports