Investigació participativa per a l'intercanvi d'experiències interculturals en centres d'educació primària

Aquesta iniciativa consisteix en una recerca participativa i compartida entre professorat de la UIB, alumnat i els equips directius i mestres dels centres d'educació infantil i primària Gabriel Vallseca, Joan Capó, Es Pont i Jaume I de Palma, així com el CEIP Llevant d’Inca, caracteritzats tots per la vulnerabilitat i l’elevada diversitat etnocultural de l’alumnat i les dificultats socials i educatives del seu context.

El coneixement i l’anàlisi compartida han permès d'identificar-ne les febleses i les amenaces: l’elevada concentració d’alumnat amb necessitats educatives i socials, la dificultat del professorat i dels centres per donar-hi una resposta educativa de qualitat, els problemes socials i econòmics de les famílies i la seva repercussió en els resultats acadèmics de l’alumnat, la feblesa de les AMIPA i la dependència d’ajuts externs per desenvolupar projectes socioeducatius..., juntament amb les fortaleses, les oportunitats i les bones pràctiques desenvolupades per aquests centres: la riquesa de la diversitat ètnica i cultural, la implicació de moltes famílies i la seva confiança en la feina educativa que desenvolupen els i les mestres, la motivació i la implicació del claustre, el potencial de la innovació pedagògica adaptada a la realitat de la comunitat educativa, la importància d’estratègies inclusives perquè l’alumnat i les seves famílies se sentin part de l’escola —com un espai d’aprenentatge per a la vida—, el treball compartit amb agents comunitaris com una manera d’entendre que l’escola és un actor educatiu més en el context on s’ubica..., són només alguns dels exemples que s'han anat evidenciant i analitzant.

foto.jpg

L’experiència ha afavorit la relació i transferència entre les escoles i la Universitat. Els resultats s’han incorporat al contingut de les assignatures següents: Programes d’Animació Sociocultural i Educació Intercultural i Intervenció Socioeducativa i Immigració, on també l’alumnat participa activament en aquesta interacció amb els centres educatius i s'incorpora a la dinàmica de la transferència del coneixement com a agents dinamitzadors.

El projecte es troba actualment en procés d'avaluació per part del professorat que el dissenyà i implementà, el qual forma part del grup de recerca en Educació i Ciutadania del Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l’Educació. Aquesta avaluació, de fet, va definint les bases de nous projectes que permetin no només garantir la continuïtat de les bases establertes amb i entre els centres sinó també aprofitar la xarxa creada i els reptes identificats per plantejar i dissenyar propostes d'intervenció de caràcter comunitari.