Taller: «Laboratori de teatre de les oprimides II. Pedagogies queer»

Lloc: aula AA02, Edifici Gaspar Melchor de Jovellanos
Dates: Noves dates: 3, 4, 5 i 6 de maig de 2021.
Horari: de 9 a 14 h
Durada: 20 hores


La realització d'aquest curs queda subjecte a les condicions derivades de la COVID-19, que poden modificar-ne les activitats i/o les dates, o fer que s’hagi d’impartir en línia.

Consisteix en un taller de 20 hores de recerca corporal amb tècniques del teatre de les oprimides, especialment el teatre periodístics. 
Les tècniques del teatre periodístic (lectura simple, improvisació, lectura amb ritme, lectura creuada, acció paral·lela, història, entrevista de camp, concretar l'abstracció, text fora de context, reforç, lectura complementària) pretenen transformar les notícies del dia, o qualsevol altre material no teatral, en escenes de teatre.

  • Teatre periodístic: història, fonaments, aplicacions.
  • Mitjans de comunicació, violència simbòlica i violència mediàtica. Llenguatge no sexista i biaixos androcèntrics. Micromasclisme.
  • El rol de l’escola en la recepció crítica dels mitjans.
  • Mitjans de comunicació i creació d’opinió: objectivitat o manipulació?
  • La configuració de la pròpia construcció identitària a partir de les imatges que rebem cada dia d’allò que és «acceptable».
  • Discurs heteronormatiu i diversitat sexual i de gènere en els mitjans de comunicació. Relació amb la violència i la discriminació. Anàlisi del currículum, de l'organització escolar i dels reglaments.
  • Cos i política: posar el cos en les aules. Envers una pedagogia queer.
  • Dramatúrgia de la lluita: desitjos en acció, lluites, crisis i fracassos. Recerca d’alternatives. 
  • Violències. Diversitat. Inclusió. Interculturalitat. 

cartell.jpg

  • Investigar quins són i com ens arriben els missatges que es reforcen a través dels mitjans de comunicació al voltant dels estereotips del sistema sexe-gènere i com aquests missatges participen en els processos de la construcció identitària.
  • Analitzar, problematitzar, incorporar i copsar mentalment des de la pràctica altres maneres de treballar la coeducació.
  • Promoure l’empoderament personal en l’activitat docent, enfortir i incrementar l’autoconfiança, la configuració de la pròpia vida i l’entorn per enfrontar-se a les possibles situacions conflictives amb les famílies i/o amistats en moments de resistència a la implementació de la coeducació.
  • Oferir eines que permetin als equips docents abordar de manera eficaç els continguts de la coeducació de forma transversal a les assignatures i continguts curriculars. 

Programa: La modalitat serà presencial, amb quatre trobades de cinc hores. Les classes seran participatives, tallers vivencials, com a manera de crear un espai segur i de respecte per poder investigar des de la corporalitat, el joc cooperatiu, la improvisació. Finalment, es debatrà sobre el que s’ha treballat per fer la baixada teòrica i les relaciones necessàries amb els continguts curriculars.

  1. Sessió: investigació estètica sobre els sabers situats del grup. Mitjans de comunicació actuals, canals d’informació i formes d’opinió.
  2. Sessió: posada en pràctica de les onze tècniques del teatre periodístic. Crear escenes que visibilitzin com els mitjans construeixen identitats, estereotips i supòsits sobre «la realitat».
  3. Sessió: assaig de les produccions, fil conductor, elecció del format en què es presentaran.
  4. Sessió: presentació de la producció final. Caixa d’eines (com puc traslladar aquesta experiència a la meva pràctica educativa?), avaluacions i tancament del curs.

A qui s’adreça? A la comunitat universitària i a qualsevol professional d’altres àmbits (social, educatiu, etc.) que tingui interès per la matèria.   

Places: mínim de 15 persones inscrites* i màxim de 20 places. Hi tindrà preferència la comunitat universitària en actiu i es reservaran places per a exalumnes i altres persones interessades, seguint estrictament l’ordre d'inscripció.* En cas que no arribi al nombre mínim de places, el curs es cancel·larà i es valorarà de proposar-lo per a més endavant. 


Persones responsables:
   
Paloma Martín Martín
CV breu: https://www.uib.cat/personal/ABjI4MDMzMw/·        

Fernanda Caro Blanco
CV breu: https://www.uib.cat/personal/ABTE4OTk1/

Persones convidades:

Noel Spinillo, artista i activista llatinoamericana. Actriu, directora creativa i curinga del Teatre de les Oprimides. Membre i impulsora del col·lectiu de dones Magdalenas Uruguay. Diplomada en Diversitat Sexual i Drets Humans. Actualment, investiga i desenvolupa metodologia per al treball de Cuerpo Territorio a la Serra de Tramuntana. Integrant de la companyia La Lioparda Teatre i cocreadora de la companyia de teatre Abracadabra, a Mallorca.

Manuela Acereda, especialista en estètiques feministes i actriu de la companyia La Lioparda Teatre
És una investigadora que transita entre el món acadèmic i el cultural. Les seves àrees d’especialització són les arts visuals i escèniques, la teoria crítica feminista i l’educació.Llicenciada en Història de l’Art per la Universitat Complutense de Madrid, combina els estudis d’Antropologia amb un màster en Estètica i Teoria de l’Art a la Universitat Autònoma de Barcelona, i també amb un doctorat en Arts Visuals i Educació a la Universitat de Barcelona. Obtingué el DEA especialitzat en Narratives Visuals i Metodologies d’Investigació Feminista. 

Leo Alburquerque, actriu de la companyia La Lioparda Teatre.
Es defineix com a actoriu, ni actor, ni actriu, artista en recerca constant d’escletxes d’un sistema binari. Durant dos anys, es forma en la metodologia de Jacques Lecoq a l'escola de teatre María del Mar Navarro i Andrés Hernández. A partir d’aleshores s’especialitza en el teatre d’animar allò inanimat: teatre d’objectes, màscara expressiva i titelles, a partir de monogràfics de companyies com les de Philippe Genty, Mossoux-Bonté, o els tallers de creació de titelles de Natacha Belova. Es forma en teatre físic o del gest amb professionals com Pau Bachero.  

Mariana Villani, col·laboradora feminista de Magdalenas de Puerto Madryn (Argentina)
Actriu, directora i kuringa de teatre de les oprimides. Té una àmplia trajectòria de compartir el seu treball arreu del món. Ha dirigit obres de teatre fòrum, teatre periodístic i teatre convencional. Ha dissenyat i dirigit tallers de multiplicació i cursos de formació per a col·lectius varis, com ara grups de joves, dones, migrants, refugiats i grups teatrals. Ha col·laborat en la creació de la RELATO (Xarxa Llatinoamericana de TO). És una de les fundadores de la Red Ma(g)dalena Internacional.

Entitats:
La Lioparda Teatre (Espanya)La Lioparda Teatre neix al 2014 com a segell de la primera companyia de teatre transfeminista de Mallorca. Es constitueix vertaderament com a entitat legal (en forma d'associació) el 2017. 
Magdalenas Puerto Madryn (Argentina)Grup de teatre de les oprimides de la Patagònia, va iniciar el seu camí el novembre de 2011 amb el Laboratori Ma(g)dalena intensiu, que va derivar en un taller setmanal. A partir del març de 2012, es constitueix com a grup estable.  

Places cobertes 

Certificat d’assistència. Les persones que vulguin obtenir un certificat de participació han de fer la inscripció en línia i han d’haver participat, com a mínim, al 80 per cent de la durada total de l’acció.

Informació web: 
https://www.facebook.com/MagdalenasTeatroDeLasOprimidasPuertoMadryn/about/?ref=page_internal

http://teatrodelasoprimidas.org

https://www.facebook.com/laliopardateatre/

Finançat a càrrec del conveni signat amb la Conselleria d’Afers Socials i Esports.

logo