Processos migratoris: causes globals, conseqüències individuals i comunitàries a l'origen i a la societat d'acollida
Us convidam a participar a les jornades «Processos migratoris: causes globals, conseqüències individuals i comunitàries a l’origen i a la societat d’acollida», organitzades per Mercè Morey, professora del Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l'Educació, amb la col·laboració del grup de recerca Educació i Ciutadania (EiC) i el suport del Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l’Educació i Finançades, en el marc de la XV convocatòria d'ajuts per a accions d'educació per al desenvolupament per a una ciutadania global, 2018-19.
Dades generals:
Durada total: 10 hores
Horari: de 17 a 19 hores
Places: 70 places.
Lloc: aula AB22 de l’edifici Gaspar Melchor de Jovellanos
Continguts:
Amb aquestes jornades s’abordarà la temàtica de les migracions i la sostenibilitat, tant des del punt de vista del coneixement de comunitats locals i la seva forma de vida i producció econòmica en condicions d’estabilitat i d’equilibri dels models tradicionals, com des de la perspectiva del ressò global i dels sistemes desestabilitzadors d’aquests equilibris (sistemes que avui en dia provoquen la destrucció de les economies globals i la necessitat consegüent d’emigrar als països industrialitzats). Igualment, es tractarà el procés d’assentament a les societats de destinació, com es viu a l’àmbit local, comunitari i personal l’entrada de població immigrant d’altres països i com són les experiències, barreres, problemes, necessitats, superacions, a les quals s’enfronten aquestes persones migrades nouvingudes i les comunitats d’acollida. A partir, de fet, d’aquestes sinèrgies, la diversitat religiosa i cultural seran un altre dels punts a destacar; s’abordaran experiències implementades en un context proper, com és el de Catalunya, que compta amb un important nucli de població musulmana assentada des de fa dècades i on també es troben experiències interculturals d’interès i un moviment de lluita per fer visible la diversitat religiosa i el grau d’implantació als centres educatius.
Per acabar, una vegada s’hagin implementat les quatre sessions de ponència i debat, amb els/les estudiants assistents al curs es durà a terme un taller participatiu en el qual se’ls proposarà d’arribar a conclusions i propostes d’acció consensuades sobre tres factors essencials: a) elements que mantenen una comunitat tradicional al seu context més proper; b) elements distorsionadors que obliguen a la migració a causa de la destrucció d’equilibris productius a les comunitats d’origen; c) la complexitat de la inclusió en el marc de les societats d’acollida i les barreres que s’han de superar (personals, culturals, religioses, axiològiques, etc.).
El producte final serà un pòster amb un recull d’aquestes conclusions i propostes elaborades pels alumnes (amb l’aprovació i el consentiment dels i de les participants), que podrà ser exposat tant al Campus de la UIB com a les seus de la UIB a Menorca i a Eivissa.
Objectius:
- Evidenciar els elements característics d’una comunitat tradicional i l’equilibri amb el medi.
- Analitzar els factors globals, sociopolítics i econòmics de les relacions nord-sud (factors generadors de pobresa, injustícia social i migracions internacionals consegüents).
- Conscienciar sobre els processos psicosocials, econòmics i culturals relacionats amb les migracions, així com sobre les relacions (barreres i dificultats, però també recursos i nexes d’unió) entre les persones immigrants i les societats d’acollida.
Programa:
- La realitat d’una comunitat tradicional amb un sistema productiu entre el conreu farratger i l’horticultura, els riscos i amenaces per la seva sostenibilitat com a comunitat (el cas de Berefet i altres pobles de Gàmbia). Ponent: Concepció Pou.
- Quan els problemes globals i la globalització incideixen en l’àmbit local dels països empobrit, minven les condicions de subsistència dels pobles i la seva població es veu obligada a emigrar. Ponent: Concepció Pou.
- Les situacions a les quals han de fer front les persones nouvingudes a la nostra societat, experiències vitals de persones immigrades en situació de vulnerabilitat social. Ponent: Víctor Eguriase Uwagda Onome.
- Les confluències culturals i religioses en una societat de cada vegada més multicultural. On queden les arrels identitàries de les persones immigrades a la societat de destinació: estratègies, limitacions, regulacions legislatives, la realitat en la pràctica. Xerrada centrada en la comunitat musulmana. Ponent: Núria Llevot.
- Es finalitzarà amb un treball com a taller pràctic amb l’alumnat participant, a càrrec de la directora del curs (Mercè Morey) i del coordinador de les sessions formatives (Carlos Vecina). Aquest taller comptarà també amb la participació de la resta de membres de l’equip sol·licitant (Olaya Álvarez i Jordi Vallespir) per a una major dinamització de l’activitat i consistirà a fer grups de treball entorn a:
- La identificació de les causes i les conseqüències que incideixen en l’àmbit local de la comunitat d’origen, produint bona part dels moviments migratoris actuals.
- Les condicions en què es troba una part d’aquesta població en la societat de destinació, factors psicosocials, culturals, d’identitat, d’integració, barreres que dificulten la seva vida diària, oportunitats, fortaleses, etc.
- Propostes de canvi/millora des d’una perspectiva socioeducativa i centrades, principalment, en el desè i onzè objectius del desenvolupament sostenible (reducció de la desigualtat a i entre els països i ciutats i comunitats sostenibles) i en les fites proposades en el marc d’aquests dos objectius.
Persona responsable de l’acció: doctora Mercè Morey
Coordinador: doctor Carlos Vecina
Professorat:
- Membres de l’equip sol·licitant: Dr. Carlos Vecina, Dr. Jordi Vallespir i Dra. Olaya Álvarez.
- Persones expertes convidades: Concepció Pou, Víctor Eguriase Uwagda i Dra. Núria Llevot.
Certificat d'assistència: les persones que vulguin obtenir un certificat d’assistència han de fer la inscripció del curs en línia i participar com a mínim en el 80 per cent de les hores del curs.
La inscripció al curs comporta el compromís d'assistir-hi, i, en cas de no poder fer-ho, s'ha de comunicar a l'OCDS amb la màxima antelació possible per facilitar que hi accedeixin altres persones interessades. Aquesta acció formativa gaudeix de finançament públic, i no comunicar-ho pot ser causa d'exclusió en futures accions formatives vinculades a l'OCDS. Comptam amb la vostra col·laboració perquè tothom pugui sortir-ne beneficiat.