El teatre com a eina d'intervenció social i educativa (Eivissa)

TeatreUs informam de la propera realització del curs «El teatre com a eina d'intervenció social i educativa», organitzat per membres del Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l'Educació, amb el suport de l'entitat El Xiringuito Teatre i Comunitat, en el marc de la XI convocatòria d'ajuts per a accions d'educació per al desenvolupament 2014-15.

El curs, que es durà terme a la Seu universitària d'Eivissa, s'adreça a tots els seus membres, principalment a les persones vinculades als estudis del grau d'Educació Primària i del grau d'Educació Infantil de la Seu d'Eivissa i Formentera.

Durada: 20 hores, i consta de 6 sessions.
Dates i horaris:

  • 5 sessions de 3,5 hores: els dilluns 20 d’abril, 27 d’abril, 4 de maig, 18 de maig i 25 de maig de 17.30 a 21 hores.
  • 1 sessió de 2,5 hores: el divendres 29 de maig de 17 a 19.30 hores.
  • Lloc: Seu de la UIB a Eivissa (aula gran de l' edifici de l’antiga Comandància).
    Nombre de places: 15, màxim 25.
    Certificat d'assistència: a les persones que assisteixin a un mínim del 80% del curs.
    Curs gratuït.

Professora responsable d'impartir les sessions:
Beatriz de Astorza Vergara, de l'entitat El Xiringuito Teatre i Comunitat.


Objectius

L'assoliment dels continguts teòrics i pràctics d'aquest curs permetrà a les persones participants:
Conèixer els fonaments i la metodologia del Teatre de l'Oprimit, així com les seves aplicacions al món educatiu i social.

  • Conèixer altres metodologies orientades a estimular la creativitat i la reflexió crítica de l'alumnat mitjançant recursos artístics (teatre, expressió corporal, anàlisi interactiva d'imatges i textos, escriptura i recursos plàstics).
  • Aprendre tècniques de creació col·lectiva.
  • Establir un nivell de comunicació i participació òptim en el seu grup d'alumnes, afavorint el procés de reflexió i creació col·lectiu.
  • Treballar les habilitats socials i comunicatives dels alumnes.
  • Obtenir recursos nous per treballar entorn dels valors de la interculturalitat, la cooperació, la coresponsabilitat i la participació activa.
  • Crear espais d'anàlisi i presa de consciència sobre la realitat del nostre entorn, que potenciïn l'esperit crític dels alumnes.
  • Aprendre noves formes de combatre els prejudicis i prevenir conductes de risc que poden conduir a situacions de violència de gènere o d'exclusió social.
  • Aprendre a reconèixer i analitzar situacions «quotidianes» d’opressió o conflicte, per tal de cercar alternatives que permetin canviar-les.

Programa

1. Introducció al Teatre d'Intervenció Social

  • Per què es pot utilitzar el teatre com a eina educativa i de transformació social?
  • Arsenal de Jocs del Teatre de l’Oprimit
  • Exercicis de Teatre de l'Escolta

2. Fonaments i filosofia del Teatre de l'Oprimit (TO): principal metodologia teatral utilitzada en els processos d'intervenció social i educativa. Desenvolupada i sistematitzada pel dramaturg i director Augusto Boal com a forma d’expressió per a les persones que volen transformar la seva realitat social.

  • Teatre imatge. Tècnica del TO que utilitza l’expressió corporal i facial com a vehicle de comunicació.
  • Teatre fòrum. Tècnica fonamental del Teatre de l'Oprimit que té com a objectiu la reflexió i la cerca de solucions i alternatives a situacions d'opressió i dificultat social, mitjançant la creació col·lectiva d'escenes i personatges basats en les pròpies vivències.
  • Estètica de l'oprimit. Tècnica del TO que fusiona el teatre amb altres formes d'expressió artística com la pintura, l'escultura, la música o l'escriptura i les integra en el procés creatiu teatral.

3. Introducció a altres tècniques de Teatre per a la Intervenció Social i Educativa

  • Bagul Màgic: metodologia del Teatre de l'Escolta, desenvolupada per Moisés Mato, l'objectiu de la qual és desenvolupar la creativitat, la sensibilitat i la imaginació dels infants mitjançant el joc teatral i la manipulació de materials quotidians.
  • Pretext dramàtic: tècnica creada i desenvolupada per l'autor britànic Allan Owens, a partir de la qual s'analitzen i exploren els diferents significats d'un text amb estructura senzilla (un conte, una faula, un poema...). El text esdevé així l'excusa (el «pretext») per poder parlar sobre conflictes, decisions, emocions, etc.

4. Activitats aplicades al treball de temes específics: l'exclusió social, l'assetjament escolar, la identitat de gènere i la igualtat, la comunicació, la resolució de conflictes, l'anàlisi de la publicitat i el consumisme.

5. Orientacions finals sobre la metodologia de treball amb el grup d'alumnes o col·lectiu de persones.

 

Descarrega pòster de l'activitat.

 

Places cobertes. Inscripció tancada.

Teatre com a eina d'intervenció (Eivissa)