La formació professional com a vector d’inclusió i resiliència social: un estudi comparatiu entre el nord del Senegal i una població immigrada a les Illes Balears

Referència: OCDS-REC2025/01

Responsable: Carlos Vecina Merchante

Departament / Grup de recerca: Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l’Educació / Grup de recerca LABVET - Recerca i Innovació en Formació Professional

Equip:

  • Maya Krawietz García, Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l’Educació
  • Sofía Villatoro Moral, Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l’Educació
  • Francesca Salvà Mut, Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l’Educació
  • Elena Quintana Murci, Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l’Educació

Contrapart: Université Gaston Berger de Saint-Louis

País: Senegal

Durada: de l’1 de setembre de 2025 al 31 de desembre de 2026

Resum

Aquest projecte té com a objectiu analitzar l’impacte de la formació ocupacional en joves vulnerables del nord del Senegal, una regió caracteritzada per una elevada emigració, i de joves immigrats a les Illes Balears, una de les comunitats autònomes espanyoles amb major percentatge de població d’origen estranger, focalitzant-se tant en les trajectòries prèvies i les expectatives dels dos col·lectius de joves d’ambdós sexes com en el paper dels centres formatius. L’estudi considera dues unitats d’anàlisis relacionades: a) els joves que reben formació i b) els centres que la imparteixen. Es pretén conèixer si la formació millora la resiliència dels joves, si respon a les seves expectatives i interessos, si afavoreix la continuació dels estudis i si apareixen diferències de gènere. En el cas del Senegal, a més, s’analitzarà si aquesta formació respon a les necessitats del territori i si pot influir en la decisió dels joves d’emigrar o de romandre al territori. Quant als centres, s’estudiarà la seva vinculació amb xarxes comunitàries i, si escau, si aquesta circumstància millora la seva capacitat de donar una resposta educativa a la comunitat. En definitiva, aquesta recerca vol aportar coneixement sobre la capacitat transformadora de la formació ocupacional en ambdós contextos i col·lectius, comparant les possibilitats que ofereix i l’impacte en les capacitats dels joves i la seva comunitat. A més, aquest projecte s’alinea amb els objectius de desenvolupament sostenible (ODS), més concretament amb el 4, el 5, el 10, el 16 i el 17, i amb les prioritats de la transició ecosocial definides en la convocatòria.

Ajut atorgat: 11.910 euros, a càrrec del conveni instrumental subscrit entre la Conselleria de Famílies i Afers Socials del Govern de les Illes Balears i la Universitat de les Illes Balears (UIB) en matèria de cooperació al desenvolupament i del pressupost propi de l’OCDS.