Càpsula formativa d'introducció al mindfulness en l'àmbit del voluntariat

Conselleria cultura participació i esportsLes càpsules formatives del programa de formació de voluntariat pretenen oferir una formació transversal i d'utilitat a les persones que pensen fer o ja duen a terme un voluntariat, per aplicar tècniques i eines que poden ser d’utilitat en el dia a dia o que contribueixin a la reflexió de la tasca quotidiana com a voluntari/ària.

Les persones professionals que ens dedicam a tasques de voluntariat necessitam desenvolupar la introspecció per poder adonar-nos dels pensaments i sentiments que ens produeix aquesta tasca, i com la nostra conducta sovint es veu afectada per ells. També és important potenciar la nostra resiliència davant la multitud de factors estressants que poden associar-se a la pràctica del voluntariat. No hi ha sistemes ràpids i senzills per desenvolupar aquestes habilitats i actituds, necessàries en entorns de treball que predisposen al burn-out.

Existeixen estudis sobre professionals sanitaris que confirmen que tècniques d'autocontrol emocional basades en la meditació, practicada secularment en moltes cultures, ajuden a millorar la introspecció, l'afrontament davant l'estrès i l'empatia. L'atenció plena o mindfulness és una d'elles i es caracteritza per intentar extreure tot el potencial de les pràctiques contemplatives com a tècniques d'autoajuda metge-psicològica, sense incidir en aspectes filosòfics o religiosos.

«Estar atent» disminueix la tendència a carregar-nos amb les emocions negatives d'altres. Així, l'atenció plena no només pot millorar el funcionament i la qualitat de vida del voluntari, sinó també de les persones amb les quals interactua. La bibliografia en aquest camp, que creix exponencialment en quantitat i qualitat en els darrers anys, així ho està proposant.

Objectius

• Conèixer el concepte i els efectes beneficiosos del mindfulness en l’àmbit del voluntariat.
  • Introduir i guiar en les principals pràctiques inicials “mindfulness” als participants de forma supervisada
Durada: 4 hores
Places: mínim* 15 i màxim 25
* En cas de no assolir el nombre mínim de places, el curs es cancel·larà i es valorarà de fer-lo en altres dates.
Curs gratuït, en el marc de la col·laboració entre la Conselleria de Cultura, Participació i Esports del Govern de les Illes Balears i la UIB en l'àmbit de la dinamització del voluntariat universitari.
Dates i horari de l’acció formativa: 22 de març de 2018, de 10 a 14 hores.
Lloc: aula SAL05a de l'edifici Antoni Maria Alcover i Sureda.

Continguts:

• Què és i què no és mindfulness? Com actua per reduir l'estrès? Beneficis del mindfulness per a la salut física i mental.
  • La pràctica del mindfulness, què fer amb el cos i amb la ment? Principals obstacles per a la pràctica del mindfulness i com intentar minimitzar-los.
  • Pràctiques formals i informals del mindfulness.
  • Mindfulness i valors.
  • Mindfulness com a ajuda en el maneig de les emocions en l’àmbit del voluntariat.

Metodologia:

El taller és eminentment pràctic, amb interacció continua entre professor i alumnat. Es dedicarà temps a la pràctica individual amb algunes explicacions teòriques i una recomanació final d’algunes obres de referència.

Professorat:

Mauro García, professor del Departament de Medicina. Psiquiatra.

Certificat:

• Certificat d'assistència: per aquelles persones que participin com a mínim en el 80% de les hores de l'acció formativa.
  • Reconeixement d'1 ECTS: per cada 25 hores realitzades de càpsules formatives (20 hores presencials i 5 de treball autònom) dins el curs acadèmic 2017-2018 (tant al primer com al segon semestre)  es podrà sol·licitar el certificat corresponent amb reconeixement d'1 ECTS. important No s'assignaran crèdits ECTS a l'alumnat dels estudis de grau de Química, grau de Biologia, grau de Bioquímica i grau de Física (d'acord amb la resolució de la Comissió Acadèmica d'aquesta universitat, a la seva reunió del dia 25 d'octubre de 2017).

La inscripció al curs comporta el compromís d'assistir-hi, i en cas de no poder assistir-hi, s’ha de comunicar a l’OCDS amb la màxima antelació possible, per facilitar que hi accedeixin altres persones interessades. Aquesta acció formativa compta amb un finançament públic, i no comunicar-ho pot ser causa d’exclusió en futures accions formatives vinculades a l'OCDS. Comptam amb la vostra col·laboració perquè tothom pugui sortir-ne beneficiat.