Càpsula formativa: Elements per tenir cura d'un/a mateix/a l'hora de fer un voluntariat: la fatiga per compassió

Les càpsules formatives del programa de formació de voluntariat pretenen oferir una formació transversal i d'utilitat a aquelles persones que estan pensant en fer o ja duen a terme un voluntariat, per aplicar tècniques i eines que poden ser d'utilitat en el seu dia a dia o que contribueixin a la reflexió de la seva tasca quotidiana com a voluntària.

El treball voluntari que es fonamenta amb el desenvolupament de relacions d'ajuda comporta un risc. Involucrar-se, sentir-se sobrepassat, experimentar un patiment desbordant o simplement, enfonsar-se, són situacions conegudes pels voluntaris que treballen amb persones que estan en situació de dificultat o persones (nins, ancians, malalts, etc.) que estan patint. Si el treball voluntari pretén ser eficaç, les persones que el desenvolupen han de tenir alguns coneixements sobre els riscos i els procediments pal·liatius amb els quals fer front al desgast inevitable.

Objectius:

• Conèixer els mecanismes relacionals i emocionals activats a l'activitat voluntària.
  • Ser conscient dels perills relacionats amb el desgast.
  • Saber identificar els signes de la fatiga per compassió i els procediments per a la seva prevenció.
Durada:  4 hores
Places:  mínim* de 12 i màxim de 25
* En el cas de no assolir el nombre mínim de places el curs es cancel·larà i es valorarà la seva realització en altres dates.
Curs gratuït, en el marc de la col·laboració entre la Direcció General de Participació i Memòria Democràtica del Govern de les Illes Balears i la UIB en l'àmbit de la dinamització del voluntariat universitari.
Dates i horari de l’acció formativa: dia 13 de novembre de 10 a 14 hores.
Lloc: aula A4 de l’edifici Ramon Llull

Continguts:

• Els mecanismes de l'ajuda: la capacitat empàtica i el seu cost.
  • El concepte de fatiga per compassió (Desgast per Empatia): característiques i diferències d'altres tipus de desgast.
  • Signes de la fatiga per compassió: com adonar-se de la seva aparició.
  • Que puc fer? Estratègies pal·liatives de la fatiga per compassió.

Metodologia:

Mixta. Hi haurà exposició dels temes, comentaris de les experiències dels participants i anàlisi de la seva situació de risc personal. És subministraran els instruments de mesura de la fatiga per compassió, la capacitat empàtica i l´auto-cura per al coneixement de cada participant.

Professorat: Quico Campos, professor de l'àrea de Treball Social i Serveis Socials de la UIB.

Certificat:

• Certificat d'assistència: per aquelles persones que participin com a mínim en el 80% de les hores de l'acció formativa.
  • Reconeixement d'1 ECTS: per cada 25 hores realitzades de càpsules formatives (20 hores presencials i 5 de treball autònom) dins el curs acadèmic 2017-2018 (tant al primer com al segon semestre)  es podrà sol·licitar el certificat corresponent amb reconeixement d'1 ECTS. important No s'assignaran crèdits ECTS a l'alumnat dels estudis de grau de Química, grau de Biologia, grau de Bioquímica i grau de Física (d'acord amb la resolució de la Comissió Acadèmica d'aquesta universitat, a la seva reunió del dia 25 d'octubre de 2017).

Inscripció tancada

La inscripció al curs comporta el compromís d’assistir-hi, i en cas de no poder assistir-hi, s’ha de comunicar a l’OCDS amb la màxima antelació possible, per facilitar que hi accedeixin altres persones interessades. Aquesta acció formativa compta amb un finançament públic, i no comunicar-ho pot ser causa d’exclusió en futures accions formatives vinculades a l’OCDS. Comptam amb la vostra col·laboració perquè tothom pugui sortir-ne beneficiat.